Skriv ditt liv! (Eller tja, det är det JAG gör i alla fall)


Jag har skrivit förr om skrivande, om mina två böcker, våndan då de skulle födas, glädjen, och sorgen, då de fötts. Jag har skrivit om poesin jag nu skriver, och jag har också visat lite av den (kolla taggar: poesi).

Men jag tänkte komma med ännu ett kort inlägg om detta. Jag har ju lovat mig själv att skriva varje dag detta år. Eller ja, rita eller skriva. Jag packade på mig en massa fina anteckningsböcker och skissblock för att inspireras. Har det funkat denna första månad av 2018?

Ja! Eller nästan. Som jag nämnt så blir det ibland bara krusiduller bredvid aktuella korsordet, eller att skrivandet lämnas på ett blogginlägg. Men det räknas. För mig räknas det.


Mina skissböcker har dock börjat fyllas av diverse. Det mesta är dikter som ska fylla sidorna på samlingen jag hoppas ge ut så småningom. En del dikter kanske inte kommer ses någonstans utan är mer som poetiska dagboksinlägg, eller idéer till något som behöver tid på sig. Jag smyckar också sidorna med små teckningar, kanske lite vattenfärg. Det gör att jag inspireras än mer då jag öppnar böckerna, och dessutom får jag småträna på mitt ritande.


Jag tror på skrivandets helande kraft. Jag undrar om jag borde ha liten skrivkurs, eller snarare skrivgrupp, i höst. Något fritt, där man kan få små övningar, men också samtala kring privata texter som man kanske bara skriver för att det finns den där brinnande lusten inuti. Utan mål, men med destomer mening. Får se.


Hursomhelst tror jag de flesta skulle må bra av att fysiskt skriva ner saker. Dagboksinlägg, tacksamhetslistor, eller framtida mål och drömmar är kanske idealet, men redan att skriva inköpslistan på en lapp med några extra glada krusiduller vinner nog över digitala mobillistan.

Jag skriver för att jag måste. Jag skriver för min egen skull. Men eftersom jag skriver ärligt, och på grund av en brinnande lust som aldrig tystnar, så tror jag också att jag når in i människors hjärtan med det jag skriver.

Jag hoppas min kommande diktsamling kan ge tröst åt andra som sörjer. Och att mina tidigare böcker kan hitta fler längtande hjärtan som ligger i bitar. Vi kan mötas, i mina ord, om du vill. Välkommen.

Mer om själen i att skriva en annan dag. Nu bota huvudvärk med kärlek!



 Klöver hälsar också, han hjälpte skriva detta inlägg :)

Kommentarer