Hur mycket tjänar du i timlön? + Färdiga tavlor!


Jag märkte att ett par av mina senaste inlägg blivit lite av en serie om egenföretagande. I alla fall inom den här konstnärliga branschen. Ni kan med fördel läsa också äldre inlägg med taggarna egenföretagande eller byråkrati, men Del 1 och Del 2 från de senaste dagarna bäddar lite för det här inlägget.

Jag får ofta frågan om jag arbetar heltid med konsten, men sällan dagens fråga; hur mycket jag tjänar i timlön. Och det är svårt att svara på, för jag arbetar ju inte för en timlön, utan projekt blir en klumpsumma som jag försökt basera på ungefärligt timjobb. Jag är inte heller utbildad inom företagsverksamhet (förutom obligatoriska kurserna jag tog i Novia) och det svåraste för mig har varit att mäta min kunskap och talang gentemot andras, samt värdet i den kunskapen och talangen. Alltså; hur mycket FÅR jag ta betalt innan kunderna flyr.

Jag har nyligen insett att de flesta som gör hemsidor (också sådana som inte kodar själva, utan använder t.ex. Wordpress, som jag också gör) inte petar i ett jobb för under tusenlappen. Och jag ligger fortfarande på några hundra. Detta dels för att jag inte har särskilt stor teknisk kunskap, och gör inga invecklade saker, och dels för att jag helst arbetar med småföretag som inte har stora pengar att börja med.

Men då det kommer till konsten försöker jag hitta ett lagom värde på det jag gör - vilket också ger värde åt konsten i fråga. Jag skapar inte slit-och-släng-konst, och därför ska inte heller konsten värderas för lågt. Och jag utvecklas hela tiden vilket borde höja priset hela tiden. Detta är svårt, för redan nu har de flesta svårt att ha råd med konst. De flesta har det tufft som det är. Men att folk finner värde i konst verkar det inte vara någon fråga om.


Jag har försökt räkna ut en timlön för att ni ska förstå vad jag försöker leva på. Då det kommer till tavlor kan arbetsmängden variera från 5 timmar till 36 timmar, eller mer. Men jag har räknat ut en timlön enligt de här populära djurtavlorna, ca 61x50cm, gjorda i akryl, med ett medeltal av 12 timmar.

Jag tar cirka 200€ för en sådan tavla, och har räknat med ca 25€ i materialkostnader (inte inberäknat utrymme, hyra, värme etc). Det skulle ge en timlön på 14,58€. 

Det låter ju inte så illa ändå. Men då måste vi också räkna med att optimistisk sett kanske jag säljer en tredjedel av de tavlor jag målar. Det ger en timlön på 4,86€. Det blev plötsligt väldigt lite.

Sen måste vi också räkna med att jag inte har heltidsjobb med målande, utan gör allt från hemsidor till fotograferande däremellan, som ger varierande lön men inget av det täcker en 40 timmars arbetsvecka, inte nära på.

En ärlig inblick med andra ord. Men jag känner mig igen mer optimistisk än i del 1 av lilla serien, för jag har just fått färdigt två sålda tavlor, och har jobbat med ett par olika evenemangsplanscher, och har bokat en liiiten fotografering nästa vecka. Så några hundra euro borde ju rulla in småningom. Tills dess lever jag på hoppet :) <3


Kommentarer