Jag vet att antagligen också DU kör för nära bilen framför

Jag tycker inte om att köra i vinterföre. Mörkt och halt och fullt med vilt på våra vägar. Men jag är inte lika rädd för min egen reaktionskapacitet, eller bilens, som jag är för alla andra på vägarna.

Jag använder mig av situationshastighet. Det är en kombination av hur det är ställt med väglaget, och min förmåga att framföra bilen på det väglaget, samt hur andra kör runtomkring mig. Det betyder ganska ofta att jag kör långsammare än de flesta andra jag ser på vägen i vinterföre. Har alla andra så mycket bättre vinterdäck än mig - eller värderar de sitt eget liv och andras mindre än jag? Jag vet inte.

Men det som jag stört mig på massor på senaste tiden är hur folk inte minns något om bromssträckorna man lärde sig om i bilskolan. Ja, jag kan köra till sidan om det blir kö bakom mig, och gör det ofta. Ja, du kan köra om mig om du vill. Men du ska INTE hänga mig i röven i långa sträckor. Det finns ingen ursäkt om jag måste bromsa oförutsett och du krossar mig bakifrån.

Baserat på hur ofta jag noterat detta så har jag räknat ut att cirka 90% av alla som kör bakom mig kör för nära baserat på väglaget och den totala stoppsträckan.  Därför pekade jag ut er i rubriken. Jag antar mina hundratals läsare också är sådana, åtminstone några. Och säkerligen gör jag detta i misstag ibland, men jag har otrolig respekt för vägen och bilen och allt det oförutsedda att jag försöker skärpa mig snabbt.

Det här är också orsaken till att jag aldrig åker till Autobahn i Tyskland igen.

Jag hittade en jättebra sida där man kan testa stoppsträckan! Jag tycker ni ALLA ska testa och påminna er om hur olika bromsningarna ter sig i olika hastigheter och på olika väglag.

 Här är 60km/h och isigt väglag. Bromssträckan är 93 METER och totala stoppsträckan 109 METER! (Inte ens jag hade kunnat undvika krock trots att jag ofta håller mig på 60 då det är halt).



Här är 80km/h på isigt väglag. Nästan 200 METER!


Jag vill inte klanka på er. Bara påminna och kanske få någon att tänka till en extra gång då ni är ute och kör. Jag är rädd om våra liv!

Kommentarer