Varför har jag så billiga priser?



Igår fick jag ett samtal av en kvinna och småföretagare som behövde hjälp att få ordning på sin hemsida. Jag blev så ledsen för denna kvinnas skull, och priset hon betalat för sin hemsida och logo hittills.

Hemsidan hade kostat henne 450€. Det är inte mycket egentligen, bara cirka 150€ mer än jag normalt tar för en riktigt enkel hemsida. Problemet var att hemsidan var rätt så ful, och framförallt så funkade den inte! Bilderna visades inte rätt på hennes landningssida, logon och rubrikerna flöt på varandra, och allt såg olika ut på olika manicker och browsrar. Därtill hade det tagit 4 månader att få den hemsidan "klar"! Då låter plötsligt 450€ som väldigt mycket.

Samma människa hade också gjort företagets logo. Den kostade 400€, och var bara en enkel, snygg font plus en blomma som företagaren själv ritat! Helt otroligt.

På ett par timmar hade jag fixat hemsidan så den funkade, och den hade fått en snyggare look.

Men det där samtalet fick mig att fundera mycket på prissättning, och hur det funkar då man säljer tjänster. Jag har inte haft superbra koll på vad mina konkurrenter har för prissättning - det är ju inte direkt något man ringer och frågar. Men jag har fått veta via mina kunder att jag har låga priser, och det visste jag nog.

Jag har sakta men säkert höjt mina priser lite. Dels vartefter min kunskap ökar, men också enligt vad allt kostar för mig, och vad mina timmar är värda. Men jag ligger fortfarande lågt på skalan.

Det finns ett par orsaker till att jag har låga priser.

1. Jag är ingen högt utbildad hemsides- eller grafisk designer på ett stort företag. Jag är i stort sett självlärd på just den fronten, i bagaget har jag medianomexamen och en livstid av konstnärlighet. Jag vet mina begränsningar, men vet också var mina styrkor ligger, och jag vill vara konkurrenskraftig så att mina tjänster och priser är attraktiva.

2. Jag vet hur det är att vara småföretagare, och jag arbetar primärt med att erbjuda tjänster åt små, nystartade företag. Jag älskar att ge ett nystartat företag sin första look. Logon, hemsidan, de första annonserna. Det är otroligt roligt att skapa en image åt någon som själv inte har förmåga att fånga sitt företag i design och marknadsföring. Och jag vet att det är svårt att ha råd med ett bra, säljande första "paket". Jag vill att de ska ha råd att få just det paketet - så därför är mina priser humana.

***

Det mesta går på offert då jag diskuterar med kunden vad som behövs. Men jag delger gärna en del grundpriser.

En enkel hemsida kostar från 250€ plus moms. Jag designar och gör de första sidorna som era kunder möter attraktiva och enkla att förstå. Jag arbetar i Wordpress och lär vid behov också ut hur ni själva gör uppdateringar i framtiden. Jag gör en hemsida inom ett par veckor åtminstone, och det tar verkligen inte 4 månader om det hänger på mig.

Produktfotografering eller liknande kostar från 150€ plus moms.

En logo och grafisk design kostar från 120€ plus moms.

En annons/affish kostar från 50€ plus moms (blir dyrare enligt hur mycket grafiskt material jag måste skapa själv).


Jag klagar inte på att de finns de som har högre priser. Klart att jag själv också nångång vill kunna ta så mycket betalt som andra. Men just nu vill jag finnas till för de små kunderna.

Det jag klagar på är att det finns människor där ute som inte vet sina begränsningar, och/eller som utnyttjar kunder som inte vet bättre, eller som inte vet vart de ska vända sig för att få hjälp.

***

Jag arbetar helst med min konst och mitt skrivande. Grafisk design och fotografering är det jobb jag gör främst för att överleva. Med det sagt vill jag ändå påpeka att jag nog tycker om det arbetet. Jag gör det mer än gärna och hoppas fler småföretag vågar satsa på en fin logo, hemsida och marknadsföring. Det behöver inte kosta skjortan.

Här är några exempel på hemsidor jag gjort (och ja, de kan ju ha ändrat till viss del vartefter kunderna uppdaterat själva, men det är mina grunder och min design):

www.soulmamaarts.com Min egen hemsida förstås!
CoCreative Process Inquiry

Wahini!
Reviva
Ramasound
Medwind

...med flera! Och här några exempel på logotyper:


Senaste logon åt fina Irkku! Rekommenderar hennes produkter! Jag har också gjort ett produkthäfte åt henne som vi väntar från tryckeriet närsomhelst.


***

Då det kommer till konsten är prissättningen en annan. Det beror på tid, material och tryckkostnader om det är en trycksak.



Men i alla fall hämtade jag hem A5-kort av "Esko" och "Beaver Fever" idag, samt A3-planscher av "Esko". Korten kostar 7,50€/st eller 2st för 10€. A3:orna kostar 30€ och det finns bara 3st för tillfället. 5,50€ frakt för korten, eller 15€ för planscherna tillkommer.

Kontakta mig direkt ifall du vill beställa, via FB eller på alexandra.soulmama@gmail.com - jag hinner knappast få upp dem på webshopen just nu.

Originalet-"Esko" finns också kvar! 200€ för bästa nallen!

Kommentarer