Dikter mamma skrev då, dikter jag skriver nu



Den lilla svalan

När jag ser den lilla svalan
där uppe i skyn
då känner jag en längtan inom mig
en längtan att bli fri
Att bli fri som den lilla svalan
flyga vart jag vill
och aldrig igen behöva bli
ensam och rädd
Jag vet jag kan aldrig
bli fri som svalan
aldrig flyga min väg
Men ingen kan ta min dröm ifrån mig
Min dröm om att bli fri

M.F. 16/3 -81



Stiltje

Sorgen kommer stötvis,
i vågor, en del små,
som gungar lilla båten,
en del ofantligt stora,
men utan förvarning,
stormvarning

Dock är det stilla havet,
och spegelblank, oändlig yta
som skrämmer mest
Stiltje och tystnad klämmer
hårdast om hjärtat,
och jag är så liten,
så liten

I tystnaden och stiltjen och
lugnet i utandningen
saknar jag sorgen
Jag vill dra efter andan igen,
hyperventilera och se mardrömmen
innanför våta ögonlock
Påminnas och stanna av i smärtan

I tystnaden och stiltjen och
vardagens fortsatta lunk
känns det som att jag rör mig
längre från verkligheten,
längre från dig

A.S. 31/7 -17

Kommentarer