Vem är det som jag gjort så illa?


Det blev en underbar dag till slut med roadtrippande och närturistande kring Markjärv, Evijärvi, Inankylä och Kaitsjön. Men dagen började med en mycket bisarr händelse som stannat hos mig hela dagen tillsammans med den förjävliga bedövningen från tandläkaren.

I väntrummet vid tandläkaren sitter en kvinna. Hon tittar argt och ledset på mig då jag sätter mig mittemot henne, och hon säger:

"Du vet kanske inte vem jag är... men du har gjort min familj illa!"

Precis då kallas hon in till tandläkaren. Och jag var alldeles för chockad för att ens höra namnet då de ropade in henne.

 Jag undrar givetvis vem det är som jag gjort så illa?

Jag vet att jag skriver öppet och ärligt, och försöker vara sådan överlag också, inte bara i text. Säkert kan någon ha tagit åt sig av något - men en sådan förargelse, ledsamhet och besvikelse har jag då aldrig stött på förut.

Det enda jag kommer på är det här inlägget som fått långt över 12 000 läsare. På Facebook gav jag läraren hans rätta namn. Är det det som gjort dem så illa? Jag vet inte.

Men om så är fallet så säger jag det nu: jag står för varje ord. Jag var bara barnet. Det var jag som blev gjord illa. Sanningen skyr inte ljuset. Och jag tar mig rätten att berätta om dessa djupa sår nu då jag äntligen påbörjat läkning.

Men om det handlade om något helt annat vill jag gärna veta vad jag gjort. Jag arbetar med att hjälpa människor - och det gör ont i mig ifall jag gjort någon illa. Jag vill gärna få försvara mig - eller be om förlåtelse om det är det enda rätta.

Vem är ni?


Kommentarer