En trädgård tar form

Nu då växthuset är så gott som klart så behöver odlingslådor och rabatter få sin beskärda del odlingsglädje!

På gården finns ett antal gamla rabatter som jag inte rört sedan jag flyttat hit. Inte i år heller. De är lite väl övervuxna av ogräs men hittills har gamla, vackra blommor hittat sin väg fram genom oredan. Vi får se om det i år blir samma blomsterprakt som tidigare år, då våren var så lång och elak. Den vackra, vackra pionen verkar inte ha överlevt helt. Små, små saker börjar komma upp, men alldeles för sent. Vi får se.

Men det finns också en relativt ny rabatt på gården som min hyresvärd gjorde i ordning något år innan jag flyttade hit. Den har dock aldrig riktigt huserat något. Ifjol flyttade jag ett par rosor dit, och de försöker nog sitt bästa. Jag köpte också en ros och en pion ifjol som aldrig överlevde.

I år bestämde jag mig för att verkligen ta tag i rabatten. Den ligger i halvskugga, på den lilla, branta sluttningen ner mot gräsmattan och odlingslådorna. Vackert inramad av stora stenar, men full av ogräs. Jag gjorde mitt bästa för att rensa och i fredags köpte jag en vacker ros som ska vara marktäckande, och borde bli vacker på sluttningen. Jag köpte också en pion, en smörbollsplanta (smörbollar finns sedan tidigare på gården och jag ÄLSKAR dem!), tre vackra nävor som också borde börja ta rum för sig, och en akleja. Nu är rabatten som ny!


Jag toppade av med några små lavendelplantor jag dragit upp - men får se om de orkar, de var så små ännu. De doftar dock redan underbart i sin miniatyrform!

Den ena helrensade odlingslådan har redan fullt av ogräs i sig igen, men jag försöker hålla det undan. Jag har planterat ärtor, bönor, morötter, rödbetor, och kålplantor där. Den andra odlingslådan som ska vara en flerårig kompostodling (jag tror det heter Hogel-kompost, men jag minns aldrig så jag kallar den googelkomposten) har nu fått dynga, halm och blivit planterad i. Håller tummarna för konceptet!

Två lådor återstår. Den ena är rensad men oplanterad. Där finns bara gräslök och kattmynta sedan flera år tillbaka. Den sista lådan ska det bo jordgubbar i, men eftersom jordgubbsplantorna var slut i fredags så har jag inte stressat med sista rensningen.

Så sådant på trädgårdsfronten. Jobbet tar aldrig slut. Men kroppen gör det - så nu är det lite kroppslig vila som gäller, och datorjobb!

Kommentarer