Snart har jag odlat en hel sallad


Den kommer nog, sommaren. Det börjar kännas mer säkert. Sakta men säkert blir också jag varmare, stabilare. Men jobbet som sommaren nu börjar kräva tar på kroppen.

Det känns som att varje ledig stund går åt till att förbereda för sommaren. Omskolning av plantor i all evighet, vattnande och funderande. Och i huvudet listas alla saker upp som jag borde göra utöver det jag hittills orkat med. Men det ska gå. I år ska det banne mig gå.

Det är ändå så lite. Jämfört med andra är det faktiskt lite.

Lite örter, tomater, paprikor, gurkor förhoppningsvis, allt det som ännu ska få boplats i jorden, och lite sommarblommor. Det är inte mycket, men för mig är det allt. Allt jag har, och allt jag, förhoppningsvis, orkar med.


Jo, det heter frilanDsgurkor, men jag som frilansare odlar tydligen FRILANSgurkor. Tydligen kan man odla dem i krukor, och tillsammans med mina eko-krukgurkor ska det nog bli sallad av det hela!


På skoj har jag odlat ett par ärtplantor inomhus redan. Jag ska nog ha ute i sommar också, men ville kolla att mina nu ganska gamla eko-ärtor ännu var grobara. Nu blommar de vackert. Lika så pelargoner och penséer. Och av någon orsak spiskummin. Planterade om de små liven igår och hoppas de växer till sig innan de blommar vidare.


 Och nu måste det hållas varmt. Mina fönster inomhus är fullodlade så att säga. Så nu bor en del tomater och paprikor i kvisten i små flaskväxthus. Värme, värme, och inga fler kalla nätter, tack.

 

Kommentarer