Man kan städa ut vintern även om det snöar

Igår tvättade jag mina fönster, på insidan. Och idag hade jag planerat för solsken och fönstertvätt på utsidan. Men vaknade till snöyra.

Jag lät det inte påverka min vårstädningsmotivation, men valde bort fönstertvätten. Istället har jag städat min kvist, lite. Jag har tagit fram tallsåpa och badbunke och tvättat yllefiltar och annat jag hittade där i kvisten. Jag hittade till och med en bortglömd, liten gjutjärnspanna, perfekt för morgonägget. Och jag ordnade bland mina krukor och tältpinnar och fina kvistar.


I lilla hallen innanför dörren bytte jag plats igår med lilla byrån och bänken. Bänken pryds nu av en gammal mjölsäck från Lundagård som fick bli dyna. Den flyttar säkerligen ut i sommar.

I lilla hallen ser det minsann stökigt ut, då mina hyllor är fyllda av konstnärsattiraljer och min lilla butik. Men ni får ta det som det är.


Jag har också pysslat om mina växter. Inte bara örterna och grönsakerna som sakta, sakta tar sig upp ur jorden och fyller mina två öster- och söderfönster, utan också krukväxterna. Och jag har beundrat narcisserna och tulpanerna som pryder mitt bord som en påminnelse om skönheten, grönskan, färgerna som återvänder efter att vinterns vita hölje lyfts ifrån oss.


Igår hämtade jag pallkragar som ska bli till odlingslådor i växthuset. Mer om det så fort jag börjar bygga dem. Jag ser så framemot att få växthusplast på taket i kommande växthushörnan (gamla terassen), och att kunna sitta där inne i grönskan också under regniga sommardagar.

Jag ser framemot att fortsätta älska min kropp och ge den ork och styrka. Magen har bråkat en hel del igen senaste veckan, men jag försöker hålla humöret uppe. Och jag försöker att inte låta det styra vad jag gör med mina dagar, även om det ibland är oundvikligt.

Det här året kanske blir tufft, det finns alltid utmaningar. Men jag tror det blir ett fantastiskt år - för jag har ork och lust! Något som fattats mig i åratal.

Jag rensar inombords och inomhus. Snart också utomhus. Jag känner höljet lyftas, och mig själv återfödas.

Kommentarer