Min nya stora kärlek!

I flera år redan har jag försökt plastbanta framförallt köket. Jag har bytt ut plastbyttor och -redskap mot trä, glas och metall. Och KERAMIK!

Men man kan väl säga att jag träffade denna nya, stora kärlek på Internet, som ju är så modernt just nu. Det började visserligen med ett avsnitt av Mandelmanns Gård, ett fint program om självförsörjande och naturnära leverne. Där bakas det och lagas mat, och jag fick ögonen på en skål jag aldrig sett förr. Nämligen något jag googlade fram och fick veta att det heter spillkum! Det är något så enkelt som en skål med en pip. Nästan alla större plastskålar ser ju ut så, de har en liten pip som gör det lättare att hälla smetar och så vidare ur dem.

Men hur jag än letade på nätbutiker så hittade jag ingen sådan i keramik eller annat naturligare material. Så jag letade lokalt istället, och enda keramikern jag kände till var Monica Store på Ceramic Store i Terjärv. Jag tog kontakt och specialbeställde en spillkum!


Jag har googlat och Instagrammat en hel del på keramik nu då förälskelsen väckts, och i väntan på mina skålar av Monica. Det är ett hantverk jag inte haft någon relation till och sakta men säkert föddes en otrolig respekt för keramiker. Jag har ganska litet tålamod, och keramiken kräver verkligen tålamod. Bara processen att dreja, torka, bränna, glasera tar länge, och man får vänta innan man ser resultatet. Det gör hantverket ännu mer vackert och inspirerande! Definitivt något jag vill ha mera av i mitt kök. Och inte fabrikstillverkat, utan handgjort!

På min Instagram-post rekommenderar jag ett par keramiker jag följer som jag tycker ni ska kolla in!

Igår fick jag äntligen göra roadtripen till Ceramic Store och fick en fin rundtur i krukmakeriet. Monica visade till och med lite hur man drejar! Jag vill så gärna prova på detta hantverk i något skede!

Jag beundrade alla hennes kreationer, men försökte intala mig själv att det bara var skålarna jag beställt som jag skulle hem med. Det gick inte så bra.


Två blå, vackra spillkumar valde jag ut av de hon gjort. Det finns flera kvar, också helt vita, om någon är intresserad! Dessutom hittade jag några gröna dessertskålar som kändes så levande och fina att jag plockade dem med mig. Deras gröna fina färg representeras inte perfekt på bilderna.

Och då jag såg den runda bakformen blev jag så glad! Jag trodde dessa bakformar var dömda att för alltid vara i teflon nuförtiden - men här var en redig keramikform!

Jag beslöt mig för att baka en banankaka idag för att inviga mina skålar och formen. Den blev enormt god, men lossnade tyvärr inte så vackert ur formen så jag fotade den inte i sin helhet. Det är inte formens fel - jag har ALDRIG lyckats baka en perfekt kaka som lossnar som den ska. Jag har något att öva på :)



Till sist visar jag de fina skyltarna jag köpte till kommande trädgårdslandet! Så fina!


Handgjord keramik är inte billig, det sticker jag inte under stol med. Men hantverk är värt mycket! Det är något jag själv kämpar med då det kommer till min konst och mina hantverk. Det är svårt för människor att ha råd att betala de priser vi måste ha på våra produkter. Men jag ser otroligt värde i allt som är handgjort, och jag lägger mer än gärna mina pengar på produkter av människor jag känner.

Som referens kostar kanske en plastbytta ett par euro, en fabrikstillverkad keramikbytta kanske 10€, och min stora spillkum kostar 35€ och den mindre 22€. Det är fortfarande inte mycket pengar tycker jag, om man tänker på hur vackra de är, hur litet ekologiskt fotavtryck de ger, och hur hållbara de är om man tar hand om dem.         

Kommentarer