Man kan faktiskt ha sex under mensen!

Tyvärr blev ju inte föreläsningen om naturliga fertilitetsmetoder av. Inte ännu i alla fall.

Men ämnet är på tal hela tiden. Senast häromdagen hörde jag på Radio Vega då det pratades om Natural Cycles - appen som nu godkänts som preventivmedel. Gynekologen som pratade sade att man inte helt kan lita på detta som preventivmedel. Och visst håller jag med. IFALL man inte sköter mätningarna ordentligt, eller har koll på sitt liv och sin hälsa. Och IFALL kroppen ställer till det och man får ägglossning under "fel" tid i cykeln. Sånt händer.

Nåväl, ifall allt funkar så är ju de "gröna dagarna" framförallt i början av cykeln, alltså då de flesta har mensblödningar. Och jag störde mig på hur gynekologen uttryckte sig. "De gröna dagarna är i början av cykeln, MEN då har ju de flesta mensblödningar."

Vilket lät som "dagar då man ändå inte har sex".

Mens betyder inte att man inte kan ha sex. Och om man då har en frisk partner som man vill ha oskyddat sex med så är ju detta tidpunkten då det är minst risk att bli gravid. Det kan man mycket väl dra nytta av!

Men oavsett om man vill skydda sig på annat sätt eller inte så ska dessa dagar inte automatiskt kryssas av som "inte-sex-dagar". Flera gånger har jag hört män med partners säga att de har en "ledig vecka" då kvinnan har mens... Usch, vad tråkigt och nedlåtande.

Nej, inte alla kvinnor vill ha sex då de har mens. Medan andra är kåtare än vanligt. Men för män är detta kanske ännu mer tabu än för kvinnorna. Det är okänd mark för de flesta, tror jag. Men det är inget äckligt eller konstigt med att ha sex då man blöder - det enda man kan tänka på är ju att skydda lakanen.

Jag är rätt så paranoid då det kommer till att bli gravid. Så jag vill inte ha sperma i mig, inte ens då jag vet att jag är "säker". Men hursomhelst tänker jag inte hålla mensdagarna som dagar då man inte kan ha sex. För det är inte sant.

Det går så bra så. Om man vill.

Så knulla på!


Kommentarer