Futonmadrass!


Nu har jag sovit ett par nätter på min nya futonmadrass så jag känner mig redo att skriva om den! I mitt inlägg om trygghet igår kunde jag gott och väl också nämnt känslan på madrassen, men tänkte att jag nämner det nu istället. Den känns trygg!

Jag har länge varit trött på dessa eviga resårmadrasser! Jag har visserligen aldrig haft råd med någon dyrare variant, som säkerligen varit bättre och hållit längre, men de jag haft har inte gett mig trygghetskänsla. Dels tror jag att eftersom jag reagerar på strålning så ger dessa fjäder-antenner inte särskilt mycket vila för mig. Dels blir det svettigt och äckligt med bara plastmaterial under en då man sover. Dels har de alltid varit för mjuka eller skarpa. Dels har de väldigt snabbt tappat formen så man ligger i en grop, med fjädring som sticker upp i revbenen. Jag har liksom aldrig hittat rätt.

Sedan jag läste om futonmadrasser av naturmaterial har jag önskat mig en. Jag var först skeptisk till dem, bara av den orsaken att jag trodde de skulle vara för mjuka, men trodde ändå de kunde vara ett bättre alternativ. Men så läste jag också på mer och insåg att det fanns många alternativ, också sådana med t.ex. kokos i, vilket gör dem fastare.

Till julkapp fick jag ett presentkort på en grundsumma till en futonmadrass! Jag fick välja själv och betala mellanskillnaden ifall jag ville ha en mycket dyrare.


Jag har förr kollat in t.ex. Villa & Peite i Björneborg som verkar ha verkligt högkvalitativa madrasser och sängkläder. Men priserna har varit utanför min prisklass, också nu med presentkortet. Och jag tänkte att detta ändå är min första futon, jag kan gott ta en billigare och se om fenomenet ens passar mig.

Futonnetti hittade jag en futon av bomull och kokos/naturgummi som skulle vara lite fastare och som var väldigt prisvärd i mitt tycke. 120cm bred blev endast 239€ + frakt (30€ till dörren). Det tog några veckor och nu är den alltså här.

Då den var ihopvikt och hade kånkats upp på vinden av en stark vän så klämde jag lite besviket på den. Den kändes så mjuk! Men jag tog mod till mig och skar sönder plasten och satte den i sängen - och tadaa! Fast och fin!

Jag har haft två madrasser i sängen tidigare, en redigare resårmadrass under, och en lite tunnare ovanpå. Jag gillar höjd på sängen. Så jag tog bara bort den övre, alltså vilar futonen faktiskt nu på en resårmadrass. Vi får se om jag fortsätter ha det så. Jag har ju inte råd med en till futon att ha under, så vi får se om det lönar sig att ändra något framöver.


Just nu vill jag bara säga att jag sover som en stock! Mina höfter har inte gjort ont, och jag tycker rygg och nacke har varit lite bättre från morgonen. Och Klöver? Ja, han lämnar kvar i sängen till kl. 15 på eftermiddagarna, så han verkar minsann gilla detta nya!


Eftersom min futon är av det billigare slaget gissar jag att den kanske inte överlever lika länge som de dyrare. Men den ska rullas och skötas med några månaders mellanrum, så vi får se hur formen håller. Än så länge upplever jag bara allt det positiva - den är så otroligt skön och fast. Jag vill inte säga skarp, för den är ju inte det, den formar sig precis bara så mycket som jag önskar, men stöder så mycket som den ska!

Och eftersom jag ändå var i sovrummet och fotade så passade jag på att ta lite självförtroendebilder eftersom jag mått ganska dåligt med mig själv senaste tiden. Jag vet att det är uttänkta poser som får mig att se såhär smal ut - men det gör inget. Jag gillar mig! :)


Kommentarer