Jag rekommenderar Venus-mattan!

Detta inlägg är ett samarbete med Venus Matters.


Jag hörde talas om The Venus Mat för något halvår sedan och tyckte det lät intressant. Kroppspositivt, utan skam, smidigt, och dessutom snyggt. Venus-mattan är något som kan hjälpa till vid sex, mens, terapi (massage till exempel), och efter barnafödande. Både för blödningarna efter födseln, men också för blöjfri lek med småbarnen.


Som Jules på Venus Matters själv konstaterar: 
"Life is wonderfully messy. We celebrate that!"

I närmare en evighet har det funnits skam kring kvinnan - och hennes biologi. Det är något Venus Matters vill komma bort från. Det finns inte skam i mens, eller det som det sällan pratas om - den lite stökiga tiden post partum, med blödningar och urinläckage. Och det krånglas i onödan kring våta fläckar efter svettigt sex och hejvilt sprutande. 
Venus-mattan är ett alternativ till bökiga mensskydd eller vuxenblöjor post partum. Och ett alternativ till de obekväma "sex-lakanen" i latex eller liknande. Och ett alternativ till de gamla handdukarna - som ju inte är vattentäta. 

Venus-mattan är alltså en snygg "matta" som skyddar lakanen och sängen från diverse fläckar. Den är dessutom vattentät och lätt att tvätta. Det är 2-års garanti på mattan, och den håller minst 400 tvättar i maskin (vilket råkar vara ungefär det antal gånger en kvinna har mens i sitt liv).


Jag är väldigt positivt inställd till sex - och har kanske aldrig själv orkat bry mig i våta fläckar eller svettiga lakan. Men visst tyckte även jag att Venus-mattan var ett skönare alternativ. Att dessutom kunna ha sex under mensen blev bekvämt och något likt en helig ritual, istället för en stökig procedur.

Och både för sexig massage med partnern - och för professionella behandlingar så skyddar Venus-mattan lakanen från jobbiga oljefläckar.


Friblödning är också något jag rekommenderar då man har läge att prova. Det innebär alltså att vara helt utan mensskydd, under hela mensen eller de stunder då det passar sig. Det är hälsosamt att lufta könet, och det känns väldigt kroppspositivt att fira kvinnocykeln utan skydd. Då är mattan perfekt - att sova på under natten, eller sitta på under dagen.

Men för nyblivna mödrar tror jag mattan kan vara extra välkommen. Att sova på, eller ha blöjfri lektid med de allra minsta. 


Tyvärr är motivet jag valde nu slutsålt, men det finns flera andra att välja på, och dessutom en större storlek än den jag fick. Gå in på Venus Matters och bekanta dig med urvalet! Till exempel denna fina Ametist-version är ju otroligt vacker!

(Bild från www.venusmatters.com)

Kommentarer