Nattlysande moln och hemma-hos

Under och efter Pargas-resan har mycket av min fokus satts på att försöka må bättre rent fysiskt. Nej, jag har inte kommit igång med yogan riktigt ännu, men maten tar upp en stor del av min tanketid. Det är så skönt att jag får känna mig inspirerad igen att äta gott och nyttigt. Min mage mår ju ännu inte bra, men jag hoppas att med maten som medicin, och med den tillfälliga magmedicinen, så ska det bli bra. Därtill både motion och vila, mindre stress och en känsla av nystart så ska det här nog bli toppen.
Att jobba på psyket och paniken som fötts ur illamåendet kommer kanske att ta längre tid, men det får det ta. 

Och gällande maten, så redan efter en vecka känner jag mig också smalare. Det kanske inte vågen skulle hålla med om, men det spelar ju ingen roll. Det är känslan som gör utseendet, kan man väl säga. Och en utrensning verkar vara på gång, för jag har många andra "fel" på kroppen just nu som verkar vara det onda som ska ut :)


Imorse åt jag en otroligt god smoothie, med bland annat färska bär jag fick igår och hampprotein som är väldigt hälsosamt. Därtill ett stekt ägg förstås, saltet är viktigt. Igår åt jag otroligt god rökt lax från Strandis i Larsmo, med en hemgjord coleslaw - det behövde bara nämnas, för det var så jädrans gott!
Egentligen gör allt jag äter ont i magen. Den är så ansträngd, men jag känner att maten jag nu försöker äta gör mig gott. Jag har inte fuskat med kolhydrater på över en vecka. Och bara ett fåtal mörkchokladbitar har hittat till min mun. Så sockret har minskat drastiskt också. Kaffet har jag fått ner till ett par futtiga matskedar per dag, kanske en halvkopp sammanlagt, istället för 2-3 som var det vanliga.


 Och för att inspireras till matlagning och hemtrevnad överlag så påbörjade jag (igen) en storstädning och om-organisering av mitt hem. En kökslucka togs ner inatt, för att få fram burkar och nyttiga ingredienser. Det öppnar upp och bidrar till att man håller mer ordning.

I kontoret/ateljén/vardagsrummet har jag också städat upp lite, och hoppas orka börja arbeta lite smått den här veckan.

Mina Kristi Törnekronor har tidigare blommat kanske två eller tre gånger under åren. Men nu blommar det på tre ställen samtidigt! Nystart - hopp - livsglädje. Det ska blödas och det ska göra ont då förändring sker.


Och sist men inte minst - den vackra himlen från igårkväll. Nattlysande moln, Noctilucent clouds, som det heter på engelska. Otroligt vackert och magiskt.




Kommentarer