Gör din egen rosentinktur!

Nu då mitt intresse igen vaknat för hälsosam mat och andra nyttigheter, så vaknade också ett intresse för att göra egna skönhetsprodukter och liknande. Bland annat schampoo och body butter står på agendan.

Jag känner många som gör sådant hemma, och hade ju kunnat köpa av dem - men jag vill ju prova själv. Jag med alla mina nojjor för diverse ingredienser vill mer än gärna ha full kontroll och laga sådant som passar mig och min kropp.

Men först ut är en tinktur! Jag gick ledsen och konstaterade att mina rosor nästan helt blommat ut - men vad göra med de få blommor som fanns kvar? Jag ville så gärna sätta doften på burk, på något sätt.


Rosenvatten hade ju varit det enklaste. Härligt att spraya i linneskåpet till exempel. Men rosenvatten står sig bara ett par veckor - och jag sökte något långsiktigare.

Och med nyupptäckta aromterapin bakom örat bestämde jag mig för att göra min egen rosentinktur. Den är naturligtvis hälsosam, men jag kommer antagligen att använda den som parfym eller liknande (då utblandad, för en tinktur är stark, också för huden).

Tinkturen jag gjorde är med sprit och väldigt lätt att åstadkomma. Den går att göra av diverse olika örter (som med fördel kan plockas på försommaren och kring midsommar), men för mig var det rosen som skulle provas.


Tinkturen går att göra med både färska och torkade örter och blommor - jag använde såklart färska blad. Då är det 1 del blommor och 3 delar sprit som gäller. För torkade blommor och örter kan det bli närmare 1 del torkat material och 5 delar sprit, beroende på hur mycket det drar i sig de första dagarna.


I grunden är det bara att klippa rosenbladen i mindre bitar och sätta i en burk med sprit. På med ett tätt slutande lock. Ifall det finns risk för att locket rostar eller liknande så kan det vara bra att sätta en plastpåse mellan locket och burken. Låt stå mörkt, skaka om med några dagars mellanrum, och efter 4-6 veckor är tinkturen klar! Bara att sila ur bladen, och gärna krama ur den sista vätskan med t.ex. en muslinduk.

Jag valde den starkaste Koskenkorvan jag hittade, nämligen 60% - men redan vid 20% så konserveras blommorna. Tinkturen ska man hålla mörkt och svalt - men de håller i flera år.


Resultatet får ni alltså se om några veckor - men prova gärna själva. Utblandat i t.ex. kokosolja så är diverse tinkturer underbar ersättning för eteriska oljor vid massage. De kan också tas invärtes, då utblandade i vatten eller olja.


Kommentarer