Empowerment - foton som självförtroendeboost

På engelska finns ordet "empowerment" - och jag har svårt att hitta en bra översättning. "Makt" är det som dyker upp då man försöker översätta, men det passar inte särskilt bra.

Bilden jag nu delat är en ganska intim bild - men jag ville dela den eftersom den står för en del av det arbete jag gör för att ge mig själv "empowerment". Det handlar om självförtroende, och kärlek till en själv. Att ta makten över kärleken till sin egen kropp och själ, och inte lämna den i händerna på någon annan.

Jag har aldrig tyckt om min kropp, och gör det inte ännu heller. Inte helt. Men det händer ganska ofta att jag tar porträtt av mig själv för att hitta de där vackra bitarna både kroppsligt, och i min utstrålning. Jag försöker vara min egen spegel då jag inte hittar bekräftelse utifrån.

Många i dagens läge tar selfies. Det gör jag inte så ofta - inte så att jag byter profilbild på Facebook varje dag för att få människor att trycka på gilla-knappen. Det är inte den bekräftelsen jag är ute efter i mitt sökande efter kärlek till mig själv.
Istället kan jag ta mer eller mindre intima bilder på mig själv - som bara jag, eller de närmaste får se - enbart för att få mig själv att trycka på min egen gilla-knapp.

Jag kan ta hur många som helst som ser vidriga ut (i mitt eget tycke). De sparar jag, för jag vill lära mig att se skönhet även i dem, men jag tittar inte på dem då jag mår dåligt. Istället väljer jag ut de finaste bilderna, de bilder där jag ser min egen skönhet, de bilder som är mest fulla med glädje. De tittar jag på så ofta som det behövs. Jag ger mig själv komplimanger, och mitt egenvärde höjs för varje gång.

Jag tror detta är extremt viktigt, att man trycker på sin egen gilla-knapp. Därför älskar jag att fota människor. Speciellt människor som är obekväma framför kameran och som tycker att de alltid ser fula ut. Ofta får jag höra att de tycker att bilderna jag tagit är vackra, alltså att de själva är vackra, och förstår inte riktigt hur jag lyckats.
Jag har ingen magisk knapp i Photoshop som gör någon vacker. Men jag fotar tills jag fångat något äkta. Jag ser skönhet i människor och försöker fånga det så noga som möjligt så de för allt i världen inte kan missa det själv. De tvingas se sin egen skönhet eftersom den nu finns bevarad.

Jag tar väldigt gärna foton just med det målet. Om någon behöver en självförtroendeboost, om någon skulle behöva se sin kropp som vacker och sexig, om någon bara ser fulhet då de ser sig i spegeln - då tar jag gärna an utmaningen att fånga deras skönhet så att de själva ser den.

Under Tjänster & priser kan ni läsa mer om min "Du är vacker"-fotograferingssession. Jag rekommenderar verkligen detta åt alla som vill få vackra bilder på sig själv - för sin egen skull.

Och jag fortsätter arbeta med mig själv. Det har varit ett par helvetiska veckor, och jag har nu också påbörjat medicinering med johannesört för att lindra min depression. Jag hoppas verkligen att denna sommar vänder snart - för jag orkar inte med en till sommar av saknad och sorg. Det var så bloggen började, för ett år sedan, med min vilsna, ledsna själ som behövde uttryck. Nu hoppas jag på en sommar som inte blir likadan, men med minst lika mycket vilja till uttryck förstås.

Nya tryck och kort på kommande - jag känner mig kreativ trots min ledsamhet, så jag hoppas ni fortsätter följa med och understöda min konst.

KÄRLEK!

Kommentarer