Välkommen vår!

Det har varit tunga dagar - men förhoppningsvis de sista denna PMDS-period. Gårkvällen slutade med att all ork tog slut och jag bara grät än en gång i armarna på någon kär. Sedan slog vi huvudena ihop, bokstavligt talat, och jag fick en bula i pannan. Och grymma rädslor att jag skulle dö i hjärnblödning om jag somnade. Sådant.

Så natten blev kort, sömnen lidande, och morgonen tidig. Men efter ärenden på stan så avslutades stadsresan med ett besök på loppis och sedan Sunds trädgård. Igår pratade nämligen en vän om vetenskapen med kompost (och han ska hjälpa mig få i ordning en ordentlig en), och vårkänslor och drömmar om trädgården väcktes igen till liv.

På loppis hittade jag några krukor för typ ingenting. Och krukor är dyra nya, nuförtiden. På Sunds skulle jag egentligen bara köpa jord för att kunna förplantera de frön som jag har kvar sedan förra sommaren. Men visst fastnade lite till frön i handen, speciellt rea-frön. Jag visste inte det fanns sådana! I en rea-korg hittade jag också små lädertrasmattor som jag antagligen kommer att använda som sittunderlag på terassen - då den blir klar.
Och två små perenner kom också med hem - jag ville ju definitivt köpa något levande också - och denna gång blev det något som kan pryda trädgården eller terassen i flera år framöver!



Ja, och en bok jag drömt om sedan den kom ut - Maria Österåkers "Självhushållning i praktiken". Vilket uppslagsverk! Allt från odling och bygga växthus, till hur man eldar, flyttar gamla hus, vilka hönor som värper mest osv osv osv. Mycket roligare än att googla - och boken är vacker dessutom!

Nu får våren verkligen komma - och jag SKA orka i år. Med odling - och framförallt med att njuta!

Eftersom jag känner mig glad och hoppfull, trots den grymma tröttheten, så erbjuder jag nu de två tavlorna "Vårkänslor" för endast 85€ istället för 120€!


PS. I helgen kommer jag äntligen att igen komma mig iväg på lite närturistande! Jag ser SÅ framemot lilla resan med goda vänner. Mer om det på söndag eller måndag!

Kommentarer