LAS PARGAS!

Jag har alltid tyckt att smeknamnet "Las Pargas" känns töntigt. Men nu förstår jag! Efter en "short but sweet" vistelse hos Anna och Set så känner jag södernvärme och semesterkänslor.

Efter en evighetslång bilresa ner så kom jag fram på torsdagskvällen. Mat, solnedgång och fina diskussioner, och sedan välbehövd sömn på yogamattan och diverse täcken på golvet.

Om man ska bo i Pargas, och inte vid havet, då ska man nog bo med en sådan utsikt som Anna och Set har. Vackert!

På fredagen, vilket var enda hela dagen jag hade i Pargas, så var både Anna och Set tvungna att jobba. Men jag och Anna tog en mumsig frukost och hann prata lite innan hon åkte till jobbet.


Sedan myste jag för mig själv i några timmar. Att kunna sitta i solen på balkongen och lyssna på syrsornas sång förstärkte södernkänslan.

Jag är ingen lägenhetsfantast, men Anna och Set har fixat sin lägenhet jättefint. De har målat om och inrett väldigt hemtrevligt och vackert. Jag blev riktigt inspirerad, efter att ha tillbringat nästan hela sommaren enbart hemma hos mig själv utan intryck från andras hem.


Det gamla köksbordet och stolarna hittade Anna på loppis i Jakobstad för något år sedan. Jag är aningen avis.



Jag är glad att de fastnat för stenar och kristaller precis som jag. En vacker samling har de.
Och glad är jag förstås att min konst syns lite här och var i lägenheten.




Då båda kommit hem från jobbet blev det god mat och mycket prat. Sedan kom också deras vänner Anttu och Jessica på besök. Anttu har just börjat på Lafo, så det blev en del nostalgiprat. Anna och Jessica pysslade kort åt sina vänner då det nalkades både bröllop och dop.


 Det var tänkt att jag och Anna skulle skriva en låt tillsammans, men det verkade aldrig riktigt bli tid för det. Men plötsligt på senkvällen hade Anna ett bluesigt gitarrkomp och en vacker sångmelodi på gång till en text jag skickat henne tidigare i veckan.

Anna Phoenix kommer inte att återuppväckas, Anna har eget på gång. Men det betyder ju inte att man inte kan göra intressanta samarbeten. Låten vi började på är något helt nytt, men jag är också väldigt glad att få landa i ett låtskrivar-jag som jag saknat.

Jag hoppas få dela med mig av åtminstone en demo av låten så snart som möjligt - den känns viktig på många sätt.

Gårdagen inleddes med lite yoga och mer prat. Sedan blev det bråttom - det var ju Pride-parad på gång i Pargas! Vi hann gå med i paraden som lockat kring 300 deltagare!

Sedan sade jag hejdå åt Anna och Set som skyndade vidare till ett bröllop. Jag tog en sväng via fina Terapihörnet i Pargas centrum. De säljer både diverse ekoprodukter men har också mottagningsrum för olika alternativa terapimetoder. Sånt gillas. Jag gav mitt bidrag genom att köpa lite nödvändigheter och tog mig sedan tillbaka till lägenheten.

Det var dags att förbereda resan hemåt. Packa, äta och sätta sig i het bil.

Resan hem blev minsann tung. Huvudvärk och en otrolig trötthet. Men visst fanns det saker på vägen som jag kunde glädjas åt också.
Strax norr om Åbo såg jag en hampåker. Industrihampan kan vara så nyttig åt bönderna att jag inte förstår hur inte fler odlar - så som vi gjort i århundraden. Dessutom är det nog den vackraste typen av åkrar. Nu då allt annat lyser gyllengult är hampåkrarna frodigt gröna som djungler i miniatyr. Mycket, mycket vackert!

Norr om Vasa var dimman och solnedgången ett faktum och det var vackert överallt. Jag såg ut över åkrarna och där vadade ett helt gäng med älgar över en åker, genom dimma och gyllene solnedgångsljus. Det var otroligt vackert, men jag orkade inte hitta någonstans att parkera och springa för att hoppas hinna fånga med kameran. Detta Finlandsvykort existerar nu bara i mitt minne.

I Oravais stannade jag dock för att fota solnedgången över vattnet - mest för att hålla mig vaken.

Då jag kom hem var det bara att kraschlanda i sängen med Klöver-katten som verkar ha saknat mig så.

Nu är verkligheten här. Men trots att jag fortfarande är tung i sinnet och har en svår sorgeperiod framför mig så tänker jag idag bara unna mig åt sådant som jag känner mig inspirerad till. Städa och fixa - med ny inspiration. Och packa beställningar på både Pride-grejer och konst!

Ja, jag tjatar - shoppa här: www.univocalmusicwebshop.com!

Kommentarer