Footbag

Syster Anna och Set har introducerat mig för footbag, eller Hacky Sack. En sport och motionsform jag verkligen gillar. Man kan spela mer eller mindre utan regler och har då helt enkelt jävligt roligt medan man får öva både bollsinne, kroppskontroll, reflexer och vighet. Jag trodde inte jag hade någon av dessa saker på klart, men tydligen är jag inte värdelös (vilket gör det roligare, för mig som ofta känner mig värdelös).

Igår på kvällen höll jag, Anna och Set på i en timme ungefär, med mycket myggor och skratt. Det var typ min tredje gång, och visst lär man sig ganska snabbt var fötterna finns. Idag har jag träningsvärk men bestämde mig för att göra min egen footbag.

Jag skulle gärna ha en virkad, men då inget på nätet verkade rätt (jag vill känna på dem innan!), och jag inte har någon virknål, så tog jag det jag hade till hands - nämligen härlig renmocka. Jag rekommenderar inte att sy mocka för hand, utan lädernål, det är tungt och blir inte särskilt bra - men två modeller av footbags fick jag sytt. De är fyllda med ris. Såna man köper är oftast fyllda med plastpärlor eller metallpärlor - vilket ju gör dem mer vattentåliga. Dessa får vara prototyper, och huvudsakliga målet blir väl att se till att de inte hamnar i vatten under spelets gång.

Mammorna hjälpte till med gräsklippning och sånt idag, men efteråt provade också de på spelet. Har man kroppen någorlunda i skick passar denna lek både stora och små. Verkligt skoj. Nu behöver jag bara fler vänner som vill prova!


Vill du veta mer om footbag kan du börja på Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Footbag.

Kommentarer